ING sluit per direct kwart van de kantoren
Volgens Ruud van Dusschoten, bestuursvoorzitter van ING Nederland heeft de coronacrisis ‘een al langer lopend plan van de bank bespoedigd’. Volgens de bank zijn klanten niet alleen meer gaan internetbankieren, maar komen ze ook nauwelijks meer terug bij de filialen nu die na de lockdown weer opengaan.
,,Er zijn kantoren waar nu gemiddeld twee tot drie klanten per uur komen. Dat is wel heel erg weinig’’, aldus Van Dusschoten in een interview met De Telegraaf. Het personeel van de bank is gisterenavond ingelicht over de operatie. ING zegt geen gedwongen ontslagen te verwachten.
Vertrekregeling
,,Wij denken dat 90 procent van de 150 betrokken medewerkers terechtkan op een ander kantoor. Ook kunnen ze overstappen naar een andere afdeling bij ING, zoals hypotheken, klantcontrole, fraudebestrijding of cybersecurity. Voor de rest komt er een vrijwillige vertrekregeling.”
Eind vorig jaar besloot ING al 40 procent van de servicebalies in vestigingen van winkels van Bruna, Primera en The Read Shop te sluiten. De dienstverlening van reguliere bankzaken in de 42 kantoren die nu ook dichtgaan, wordt overgeheveld naar 42 extra servicepunten.
ABN Amro
,,Steeds meer mensen regelen hun financiële zaken via internet.’’, zegt ook ABN Amro-woordvoerder Ariën Bikker. Om die reden sloot de bank al veel eerder dan ING een aantal kantoren. ,,We zijn tevreden met het huidige kantorennetwerk. Het is in lijn met het aantal bezoekers.’’